Koje motorno ulje odabrati



Motorno ulje

Na kanticama/pakiranju ulja obično nailazimo na dvije oznake : API (American Petroleum Institute) i ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) , dobra/kvalitetna ulja moraju imati ispisane obje specifikacije na pakiranju a razumjevanje istih je vrlo važno za odabir kavlitetnog ulja bilo za benzinske ili diesel motore .

API

Ova specifikacija je još podjeljena na dvije podkategorije (za putnicka vozila) a to su :
  • S – za benzinske motore
  • C – za diesel motore
Pretežno na većini pakiranja ulja podjeljeno su ispisane i jedna i druga podkategorija po API , npr. SL/CF (prva oznaka SL je za benzinske motore , druga oznaka CF je za diesel motore) tj. kvalitetna ulja moraju imati ispisanu i jednu i drugu podkategoriju ! Tablica starosti pojedinih specifikacija ulja po API prema godištima kada su uvedena slijedi ovako :

Shema benzinskog motora

BENZINSKI MOTORI

  • SG – Uvedena 1989 sadrži dodatak aditiva protiv stvaranja uljnog taloga .
  • SH – Uvedena 1993 ispunjava iste normative testiranja kao ranija SG specifikacija , ali uključuje maksimalan udio fosfora od 0.12% , također ima bolju stabilnost i otpornost , dodane aditive za suzbiljanje stvaranja pjene i isparavanja.
  • SJ – Uvedena 1996 ispunjava iste normative testiranja kao SG/SH specifikacije , ali uključuje maksimalan udio fosfora od 0.10% , također sa varijacijama poboljšanih aditiva za suzbiljanje stvaranja pjene i isparavanja te za bolju otpornost i stabilnost ulja.
  • SL – Uvedena 2001 specifikacija dodatno poboljšna u odnosu na ranije , posebno pogodna i testirana za sve nove moderne motore , također zadovoljava/ispunjuje sve trenuto propisane ekološke standarde.
  • SM – Uvedena u 11mj. 2004, uključuje poboljšanu oksidacijsku otpornost , dodatne zaštitne aditive protiv stvaranja taloga i habanja , također bolju zaštitu i efikasnije podmazivanje na nižim temperaturama te premašuje potrebne intervale izmjene ulja u odnosu na starije specifikacije ..
Sve ranije specifikacije uvedene prije SL su za današnje moderne motore zastarjele , pogodne su recimo za neke starije motore.. jer su podvgnute normama testiranja koje su važile vise od 10g. unazad te ne pruzaju isti nivo zaštite i ne sadrže toliko kvalitetan paket dodatnih aditiva kao SL i SM specifikacije ulja.


Diesel motor

DIESEL MOTORI

  • CD – Uvedena 1955, ispunjava međunarodne standarde za turbo diesel motore , testiranje je provedeno samo na jednocilindričnom test motoru .
  • CE – Uvedena 1984, sa dodatcima za smanjivanje potrošnje ulja , te protiv zgušnjavanja , trošenja klipova i stvaranja taloga na klipovima , testiranje je provedeno na višecilindričnom test motoru.
  • CF4 – Uvedena 1990, sa dodatno poboljšanim aditivima za smanjivanje potrošnje ulja i stvaranja taloga na klipovima , testiranje je provedeno na eko test motoru sa niskom emisijom ispušnih plinova.
  • CF – Uvedena 1994, modernizirana verzija CD specifikacije , testiranje je ponovno provedeno na jednocilindričnom ali eko test motoru sa niskom emisijom ispušnih plinova . Ulje namjenjeno za diesel motore sa izravnim ubrizgavanjem.
  • CF2 – Uvedena 1994, efikasno štiti cilindare od nakupljanja/stvaranja taloga te habanja klipnih prstenova/karika . Ulje namjenjeno za dvotaktne diesel motore.
  • CG4 – Uvedena 1994, dodatno usavršena CF4 specifikacija , poboljšana oksidacijska otpornost i stabilnost ulja , smanjeno trošenje klipova i stvaranje taloga na klipovima te dodani aditivi protiv stvaranja čađe , testiranje je provedeno na test motoru za čiji je pogon korišteno diesel gorivo sa niskim udjelom sumpora.
  • CH4 – Uvedena 1998, usavršena CG4 specifikacija , sadrži dodatna poboljšanja protiv stvaranja čađe , dodatno umanjeno trošenje klipova i stvaranje taloga na klipovima , obuhvača mnogo opsežnije testiranje na test motoru za čiji pogon je korišteno diesel gorivo sa niskim i visokim udjelom sumpora.
  • CI4 – Uvedena 2002, razvijeno da udovoljava ekološkim normama 2004g. , posebno pogodno za diesel motore sa EGR ( exhaust gas recirculation ) sistemima , te za diesel motore za čiji se pogon koristi diesel gorivo sa udjelom sumpora do 0.5 % . Može se koristiti i u motorima kod kojih su specifizirana API CD, CE, CF4, CG4 i CH4 ulja .
Sve ranije specifikacije uvedene prije CH4 su za današnje moderne motore zastarjele , pogodne su recimo za neke starije motore jer su podvgnute normama testiranja koje su važila vise od 10g. unazad te ne pružaju isti nivo zaštite i ne sadrže toliko kvalitetan paket dodatnih aditiva kao CH4 & CI4 specifikacije ulja . Posebno poželjno koristiti ulja specifikacija – SL, SM, CH4, CI4

Motorno ulje SAE 5W-30

ACEA

Ovo je Europski ekvivalent Američke API specifikacije ulja koja još dodatno upotpunjuje opis učinkovitosti pojedine vrste ulja i klasifikaciju ulja za korištenje kod određenih vrsta motora . Također je podjeljena na podkategorije , u ovom slučaju na tri podkategorije a to su :
  • A – za benzinske motore
  • B – za diesel motore
  • C – za motore sa katalizatorom ili motore sa niskom emisijom ispušnih plinova ( SAPS – sumporni pepeo , fosfor , sumpor )
Tablica specifikacija ulja po ACEA se za razliku od API specifikacije ne odnosi na godišta , tj. godišta kada su uvedena testiranja pojedine specifikacije te opis poboljšanja , već se odnosi na opis učinkovitosti i klasifikaciju ulja za korištenje kod određenih vrsta motora te ista slijedi ovako:
  • A1- Za smanjenu potrošnju goriva
  • A2- Standardan stupanj zaštite motora i učinkovitosti (trenuno zastarjelo)
  • A3- Visoki stupanj zaštite motora i učinkovitosti te produženi intervali izmjene
  • A4- Stupanj rezerviran za budućnost za neke motore sa izravnim ubrizgavanjem goriva
  • A5- Kombinacija A1 i A3 specifikacije po stupnju učinkovitost
  • B1- Za smanjenu potrošnju goriva
  • B2- Standardan stupanj zaštite motora i učinkovitosti (trenuno zastarjelo)
  • B3- Visoki stupanj zaštite motora i učinkovitosti te produženi intervali izmjene
  • B4 -Za diesel motore sa izravnim ubrizgavanjem goriva
  • B5- Kombinacija B1 i B3/B4 specifikacije po stupnju učinkovitost
  • C1-04 -Za beniznske i lake diesel motore ,bazirano na A5/B5-04 specifikacijama niski udio SAPS-a , kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore.
  • C2-04 -Za beniznske i lake diesel motore ,bazirano na A5/B5-04 specifikacijama standardizirani udio SAPS, kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore.
  • C3-04 -Za beniznske i lake diesel motore ,bazirano na A5/B5-04 specifikacijama standardizirani udio SAPS, kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore. ,visoki stupanj zaštite i otpornosti.
Posebno poželjno koristiti ulja specifikacija – A3/B3, A5/B5 i C3

Gradaciju i vrstu ulja poželjno odabirati prema tvorničkim specifikacijama za određeno vozilo tj. model ugradbenog motora . No napomenuti ću neke osnove , prema vrsti ulja razlikujemo kao :
  1. Mineralna
  2. Polusintetska
  3. Sintetska ( u koje spadaju i nova spec. ulja na bazi “Estera” ..)
Mineralna ulja se danas kao takva više ne koriste za moderne motore več iskuljučivo za starije modele vozila jer ne pružaju dovoljnu zaštitu motora protiv habanja te nemaju kvalitetan paket dodanih aditiva , mineralna ulja danas najčešće koristimo za razradu motora nakon obavljene generalne reparature . Polusintetska ulja su po sastavu mješavine mineralnog ulja kao baze i dodanog sintetskog ulja ili VI polimer pojačivača (no nažalost , većinom u omjeru 80% mineralne 20% sintetske baze ili čak i manje za sintetsku bazu , ovisno od proizvođača ) cijenom su pristupačnija od sintetskih ali ne nemaju toliku temperaturnu i oksidacijsku otpornost , ne traju toliko dugo kao sintetska i zahtjevaju češće intervale izmjene . Sintetska ulja su daleko najkvalitetniji izbor , razlikuju se od mineralnih i polusintetskih po spec. procesu prerade i odlikuje ih izvrsna otpornost u uvjetima ekstremno niskih i visokih temperatura te zaštita motora protiv habanja . Posebno je preporučljivo koristiti sintetska ulja kod turbo motora , ako se vozilo koristi za vožnju na kratke relacije manje od 15min. vožnje više puta na dan i u uvjetima kada je vozilo izloženo konstantnim niskim temperaturama ispod 5C kao i visokim temperaturama (pogotovo ako uz to i sami motor mehanički modificiran) za što još kod odabira ulja postoji poseban indeks 50 ili 60 što predstavlja gornju točku otpornosti ulja na visoke temperature . Sintetska ulja također imaju bolju oksidacijsku otpornost za razliku od mineralnih i polusintetskih tako da , teoretski , ne traže toliko česte intervale izmjene .Ova ulja su u pravilu i najskuplja .
  • Mineralna ulja su u pravili gradacije : 20W-40 , 15W-40 , 10W-40
  • Polusintetska : 15W-40 , 10W-40
  • Sintetska : 5W-40 , 0W-40 , 5W-30 , 0W-30
Još jedna kategorija ,u koju spadaju specijanlo formulirana sintetska ulja za ekstremne uvjete, namjenjena prvenstveno za modificirane motore sa specijalnim paketom aditiva pretežno za uporabu u trkačim/modificiranim motorima a najčešće su gradacije : 5W-50 , *10W-60 *Za napomenuti je da pojedine vrste ovih ulja nisu pogodne za sva cestovna vozila jer sadrže specijalan paket aditiva koji ne odgovaraju upotrebi u vozilima za svakodnevni prijevoz u normalnim uvjetima vožnje/naprezanja motora te intervalima izmjene . Preporučeni viskozitet ulja prema ambijentalnoj temperaturi je sljedeći :
  • 0 do 30C -> 20W-40 (mineralno) 15W-40 (polusintetsko) ili 5W-50 , 0W-40 (sintetsko)
  • -8 do 30C -> 15W-40 , 10W-40 (polusintetsko) ili 5W-40 , 0W-40 (sintetsko)
  • -18 do 15C -> 10W-40 (polusintetsko) ili 0W-30 (sintetsko)
  • -18 do 3 -> 10W-30 (polusintetsko) ili 0W-30 , 5W-30 (sintetsko)

Promjena ulja u motoru